Live > Online > Hybride > On demand voor kennisevents en congressen

chris-montgomery-smgTvepind4-unsplash

Live > Online > Hybride > On demand voor kennisevents.

Neem de volgende stap en maak nu het verschil met on demand events en congressen.

 De coronacrisis heeft de eventbranche op zijn kop gezet. Online staat tegenwoordig in de basis en vormt het startpunt van alle evenementen. Daarna volgt hybride een vorm die met de online first gedachte wordt geproduceerd. Maar val bij hybride vooral ook niet in de valkuilen van het organiseren van een online event met (wat) publiek.

De vorm die, naar onze bescheiden mening, het meest complementair zal zijn aan je marketing, communicatie, sales, hr en andere merk-doelstellingen zijn On-Demand Events. Zie het als een uitbreiding naast je online en hybride evenement en congres. Altijd, overal jouw kennis kunnen delen met jouw community en doelgroep. Want kennisdelen en netwerken zijn vaak de belangrijkste doelstellingen van hoogwaardige congressen en bijeenkomsten.

Wat als hoogwaardige kennis centraal staat?
Dus wat doe je als een evenement vooral draait om kennis en inhoud? Denk aan bijvoorbeeld de sectoren wetenschap, onderwijs, overheid, zorg en IT? In bijeenkomsten voor deze vakgebieden staat hoogwaardige kennis en netwerken centraal en draait het minder om het ‘mooie plaatje’ of de show er omheen. Natuurlijk valt er op deze events ook genoeg leuks en interactiefs te beleven, maar de boodschap en het verbinden van mensen is het belangrijkste. Dan is het ombouwen van een live event naar een online event beslist geen kwestie van copy-paste.

Houd rekening met het gedrag van je bezoekers
Terug naar de tekentafel dus, waarbij het hele event nog eens goed wordt doorgelicht. En nog veel belangrijker is de realisatie dat de tijd van je bezoeker nog net zo schaars is als voor de coronacrisis. Zorg er dus voor dat er een goede combinatie is tussen een live online programma en on demand: daarmee maak je op dit moment echt het verschil. Nog meer dan hiervoor moet je als event organisator rekening houden met het gedrag en de behoeften van de bezoekers.

Inhoud is leidend
Inhoudelijke- en kennisevents hebben daarom een stabiele en ervaren partner nodig, die hun doelstellingen serieus neemt en niet met allemaal toeters en bellen aan komt zetten waarbij de boodschap verloren gaat. Ook al zijn er steeds meer interessante online tools te vinden: de inhoud gaat nog altijd voor de (online) vorm.

On demand: ook in events
Content van events moet nu echt on demand zijn. Dat is niet alleen op tv en internet de nieuwe manier van doen. Het is ook voor kennisevenementen dé manier om de ROI en de impact van je evenement te vergroten. Denk dus goed na over die impact en hoe je dit het beste en zo volledig mogelijk kan benutten en integreren in je totaalcampagne.  Iedereen is tegenwoord gewend dat kennis en inspiratie altijd voorhanden is. Denk maar aan de niet te stoppen opmars van Netflix, Spotify, Disney+ en vergelijkbare platforms. Trek hier dus lering uit voor je online evenement- en congres en surf mee op deze behoefte van de bezoeker.

Wil je meer weten over hoe je dit aanpakt? Lees dan alle tips in ons blog met 5 tips of in een van onze andere blogs over online congressen en events.

We helpen je graag verder!
Wil je hierover doorpraten of ben je benieuwd of je op de juiste weg zit? Wil je weten of wij je kunnen ondersteunen met je online productie? Plan dan een vrijblijvend consult in. We helpen je graag op weg en adviseren je met plezier de juiste kant op. Mail ons: events@amplifyeventmarketing.nl en we plannen een (video)gesprek.

Lees hier meer over onze aanpak: Of ga hier naar Nieuws & Blogs en lees meer blogs waarin we schrijven over online en offline evenementen en congressen.

Deel dit artikel